Historie

IJsclub Voorwaarts is een vereniging met rechtspersoonlijkheid en is opgericht op 12 december 1912. Voorwaarts stelt zich ten doel het doen beoefenen en het bevorderen van de schaatssport in al zijn verschijningsvormen. Voorwaarts tracht dit doel onder meer te bereiken door, het aanleggen van en onderhouden van een natuurijsbaan tijdens vorstperioden, het organiseren van evenementen op het gebied van de schaatssport, zoals kleinschalige toertochten en locale wedstrijden.

De ijsbaan van IJsclub Voorwaarts is te vinden in de Zuiderhaven van Den Oever.
Ook wel bekent als de “Hofmanshaven”.
De ingang is aan de Stontelerweg, bij de strandopgang tegenover het fietstunneltje van de A7 postcode 1779GN.
Er is voldoende parkeergelegenheid.

IJsclub Voorwaarts pacht in de periode 1 oktober tot en met 31 maart jaarlijks het water van de Zuiderhaven te Den Oever van de gemeente om daar een ijsbaan op natuurijs aan te leggen en te exploiteren. Bij vorstperioden wordt met de vrijwilligers getracht hierop zoveel mogelijk mensen van jong tot oud de mogelijkheid tot schaatsen te geven.

Ook organiseert Voorwaarts al sinds 1964 de jaarlijkse roeiwedstrijden gedurende de Flora-en Visserijdagen. Hierbij wordt in 9-persoons sloepen geroeid, de sloepen worden beschikbaar gesteld voor dit evenement. Jaarlijks wordt er door gemiddeld 20-25 teams aan meegedaan.